torsdag 17 december 2009

Bokfrågornas ABC del 4

Jag märker att jag inte kommer klara svara på varje bokstavsutmaning - men ska försöka få med så många som möjligt. Att hänga på olika utmaningar är ett kul sätt att skriva om annat är läsningen av div böcker. Lilla O har kommit till bokstaven D i sin utmaning.

Fjärde bokstaven är D och frågorna hör mer eller mindre ihop med just den bokstaven

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Jag älskar deckare och läser många författare. En del av gammal vana andra för att jag njuter av varenda ord de skriver. Favoriter är de klassiskt engelska Ruth Rendell och P.D James som still are going strong. Någon har kallat Sarah Waters deckarförfattare men det tycker jag inte stämmer men eftersom jag älskar hennes böcker så får hon komma med här. Av svenska deckarförfattare läser jag mest kvinnliga, fast favoriterna är däremot manliga: Kjell Eriksson och Håkan Nesser.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Även jag har mest läst drama under olika litterturstudier. Jag har läst några väldigt bra tyska dramer som jag inte kommer på namnet på... Senaste dramat jag läste var Macbeth, men det gillade jag inte. Vad jag minns har jag inte både läst och sett samma drama heller.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Jag såg nyligen BBc's miniserie Fingersmith baserad på Sarah Waters bok. Otroligt bra - både bok och Tv-serien. Jag gillade även Kommisarie Morse väldigt mycket på den tiden de gick. Montalbano icke att förglömma - Italiens lysande bidrag till TVhistorien!

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Kajsa Kavat och mormor - räknas den ?! Finaste julsagan alla kategorier. Jag minns med den överdrivna vinterkylan i Midvinterblot och har sedan inte läst någon mer bok av Mons Kallentoft. Det blev lite för mycket, men jag kanske ger honom en chans igen.



1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)