onsdag 2 december 2009

Andra bokstaven i Bokfrågornas ABC

Via Fia (haha - vilket kul rim) hittade jag Lilla O och hennes bokstavsutmaning. Jag tänkte svara på första utmaningen när jag såg att den andra redan var uppe så jag kör igång direkt med den istället!

Bokstaven B:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Jag köper massor av böcker. Lite svårt att få tag på engelska och svenska böcker i Italien liksom... Nästan bara pocket för de både kostar och väger mindre! Däremot känner jag inget "ägartvång" och skänker/ säljer mer än gärna de böcker jag läst!

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Jag kan faktiskt inte komma på någon. Om jag verkligen inte gillar en bok slutar jag läsa, eller så håller jag ut i förhoppningen om den ska bli bättre. Fast bara för att inte jag gillar en viss bok behöver det ju inte betyda att det är en dålig bok...

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Av princip svarar jag nej - all läsning är av godo. Fast själv kan jag inte förmå mig att läsa t ex chick-lit men det är mer en smaksak.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Nej, det var längesedan jag hade en period och läste biografier, men just nu är jag väldig sugen på att läsa (eller gärna lyssna på!) Ett annat liv av Per Olov Enquist. Så länge man inte utger en fiktiv bok för att vara en sann berättelse så går det väl utmärkt om en författare använder personliga erfarenheter i sina böcker! Givetvis kan det bli problematiskt om det är en fiktiv historia där verkliga personer blandas in. Det känns inte helt juste.

2 kommentarer:

  1. Det är minsann inte varje dag någon rimmar på mitt namn! ;) Och jag håller med- all läsning är av godo!

    SvaraRadera
  2. Det är många som nämner Per Olov Enqvist. Har inte riktigt förstått hans storhet, men borde väl ge honom en chans till.

    Kul att du svarade på frågorna så att jag hittade till din blogg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)