fredag 21 oktober 2016

Krama det sista ur Mofibo

Jag har haft ljudbokstjänsten Mofibo sedan den startade. Det var nämligen då den enda liknande tjänst som inte krävde att den kopplades till ett telefonnummer - och jag hade ju inget svenskt nummer. Dessutom var tjänsten billig. Då.

Utbudet har senaste tiden varit rent ut sagt bedrövligt och när det dyker upp nya svenska titlar så är de oftast långt ifrån nyutkomna. Topplistan ser likadan ut vecka för vecka. Så när jag plötsligt en månad fick betala 169 kr (lika mycket som Bookbeat och Storytel) vilket var en höjning med 40 kr, så sa jag direkt upp tjänsten. Men se då fick jag en månad gratis att lägga till på den jag precis betalat. Detta var nu 1,5 månad sedan så i ytterligare ett par veckor försöker jag krama ur vad jag kan av Mofibo innan jag byter.

Mofibo har blivit uppköpt av Storytel - och jag antar det är det som föranlett prishöjningen, men det har ännu inte avspeglats i utbudet. Jag har tittat lite och fastnat för bookbeat som jag ska prova så snart mitt nuvarande abonnemang löper ut.

Det krävs mycket sökande för att hitta något på mofibo men jag har vaskat fram dessa tre böcker under de senaste två veckorna:


April i anhörigsverige - angeläget och intressant. Susanna Alakoski trollbinder mig även om det inte är en roman. Det finns en linjär struktur i dagboksformat men boken består till största delen av nedslag i livet som anhörig. Det är mycket citat/referat från både experter och myndighet och från personer som levt hela sitt liv med anhörigproblematik. Intressant och berörande.

Slutkört - Förra hösten lyssnade jag på allt tillgängligt av Björn Hellberg på Mofibo. Wow tänkte jag (inte direkt) när jag såg att det nu fanns en "ny". Underhållande på sin höjd.

Fjärilseffekten - Efter att ha lyssnat på Astrid Lindgrens Krigsdagbok var jag sugen på på att höra mer av Karin Alvtegens stämma, och då hittade jag Fjärilseffekten som jag inte läst tidigare. Den har ett intressant tema i hur livet kan ta en oväntad och helt ny inriktning av händelser och skeenden vi inte kunnat förutse. I boken följer läsaren Viktoria, Bodil och Andreas vars berättelser växer fram i växelvis. Men eftersom Viktoria är Bodils dotter väntar jag hela boken på en koppling till Andreas - som aldrig kommer och jag känner mig lite snuvad på något. Det kunde ju ha blivit två bra böcker av denna istället för en!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)