lördag 22 maj 2010

I skuggan av oron

Om Kerstin Thorvalls bok När man skjuter arbetare är en fruktansvärd historia om den unga Hilma som förälskar sig i den äldre, men passionerade och karismatiske adjunkten Sigfrid från en fin familj och först efter bröllopet inser att hon gift sig med en psykiskt sjuk man, så är fortsättningen I skuggan av oron betydligt mindre dramatisk och hemsk, men lika bra ändå!

Böckerna om Hilma och dottern Signe är delvis självbiografiska och handlar om Kerstins Thorvalls egen familj och uppväxt. Jag vet att många läser Kerstin Thorvalls böcker just nu och vågar inte skriva så mycket om handlingen. Det är fortfarande Hilma som står i blickfånget i denna bok som utspelar sig under dottern Signes uppväxt. Den handlar om hennes kamp för att ge Signe en fast grund i livet, med trygg uppväxt och bra utbildning. Men den handlar också om den ständiga oron huruvida Signe har ärvt sin fars sinnessjukdom, och hur hon hela tiden väger och analyserar dotterns beteenden.

Den som fortfarande inte har läst När man skjuter arbetare bör börja med den. Det är två fantastiska böcker som har förmåga att trollbinda. Nu vill jag läsa nummer tre Från Signe till Alberte, som om den tar vid där I skuggan av oron slutar, bör handla om Signes väg ut i vuxenlivet. Tyvärr verkar den inte finnas i tryck så jag kanske får vänta tills jag har tillgång till ett svenskt bibliotek i augusti... Annars kan jag gå på svensk bokhandel på måndag - men jag har inte så stort hopp om att finna den där...

4 kommentarer:

  1. Lustigt att du skriver om Från Signe till Alberte just idag, när jag precis kommit hem från en guidad litterär rundvandring i Sigtuna där just den boken togs upp, och jag blev sugen på att läsa serien. Sammanträffande!

    Ser att den finns på bokborsen.se för en billig penning. Från 30 kronor och uppåt. Du har ingen som ska ner till dig under sommaren som kan köpa den åt dig?

    SvaraRadera
  2. Jag åker själv till Sverige imorgon för två dagar så jag hinner inte beställa den vägen... typiskt... och inga fler besök innan vi åker upp i augusti så jag får nog tåligt vänta ;)

    SvaraRadera
  3. Oh, jag blir sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  4. Jag måste ta och läsa i skuggan oron!

    Håller med dig om "Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån"... det är en underbar titel!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)