fredag 27 juni 2014

En annorlunda herrgårdssägen

Det är inte så ofta jag har tillgång till ett bibliotek och kan låna riktiga böcker. Så när jag väl har det tycker jag det är roligt att låna lite annat än vanlig skönlitteratur som jag läser året om i vilket fall. När jag strosar bland hyllorna blir det både serier och facklitteratur inom de mest skilda ämnen.


Selma Lagerlöf och jag har inte kommit så bra överens tidigare men i Marcus Ivarssons tecknade version av En herrgårdssägen händer det något märkligt när jag läser. När jag började läsa den tänkte jag nog att boken skulle ge mig ett hum om vad En herrgårdssägen handlar om och att jag därefter kan slippa ha dåligt samvete över att Selma Lagerlöf inte lockar mig speciellt mycket. Då den närmar sig slutet börjar jag istället övertygas om att det vore intressant att läsa originalet.

Bilderna är väldigt uttrycksfulla och talande i sin enkelhet och jag fascineras av hur mycket handling som får plats på sidorna. Gång på gång slås jag av hur han även använder sig bl a av drag från dalmålningar (nederst på bilden ovan) och andra grepp som får boken att kännas mycket genuin.

Marcus Ivarssons efterord om arbetet med boken fördjupar de tankar jag haft under läsningen om att den är trogen originalet i den mån det varit möjligt när man går från text till bild och intressant nog avslutar han med "Min förhoppning är att jag kan inspirera till läsning av originaltexten bland de som inte redan läst den" - och jag känner mig avslöjad på något vis, då det var precis det jag tänkt i slutet av boken trots att det inte alls varit min avsikt från början.

4 kommentarer:

  1. kul, jag tänkte att den skulle passa bra till filmning, när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltså Selmas original, jag gillar henne.

      Radera
    2. Jag tror också att det skulle kunna bli en mycket bra film!

      Radera
  2. Jag har fortfarande inte läst något av Selma men det känns som något jag borde ta tag i, någon gång...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)