söndag 22 juni 2014

Varför gav jag upp Wolf Hall?!

Barnen är på sommarlov och det innebär mindre tid i bilen för mig så Wolf Hall av Hillary Mantel har snurrat länge nu utan att jag känner att jag kommer in i handlingen eller hittar något flyt i lyssningen så jag har bestämt mig för att strunta i den helt enkelt. Varför är den då så svår? Några möjliga teorier:

  1. Jag lyssnar på boken på svenska. Enligt de stora dagstidningarnas recensioner är översättningen billiant, men läsarnas recensioner hos internetbokhandlarna säger tvärt om. Jag har ingen uppfattning om den är bra eller dålig, men borde i vilket fall hållt mig till orginalet. 
  2. Boken är skriven i presens! Svårt tempus i historisk roman.
  3. Jag är för dåligt insatt i engelsk historia från början och hänger helt enkelt inte med i svängarna och i det omfattande persongalleriet.
Om jag överhuvudtaget ska lyssna på något i sommar får det bli av det mer lättsamma slaget tror jag!



2 kommentarer:

  1. Jag påbörjade Wolf Hall men minns inte hur många sidor jag kom innan jag gav upp. Stör mig lite dock eftersom alla påstår att den är så fantastiskt på alla sätt men jag vet inte hur många hundra sidor man ska läsa innan man upptäcker det:)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ju längre in jag tog mig desto mer förirrade jag mig så jag tvivlar det skulle gå få rättsida på det vid fortsatt lyssning ;p

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)