fredag 9 juli 2010

Mer sommarläsning

Det första jag packade upp i vårt rum hos
kompisen i Porto Recanati var våra böcker.

Själv har jag tre sommarläsprojekt, varav det första (Boken om Nancy av Elsie johansson) är avklarat. Återstår att dels att läsa Johan Theorins deckarserie. De två första delarna har jag med mig i pocket, om jag gillar dem får jag skaffa tredje delen i Sverige i augusti. Dels att skaffa mig en uppfattning om de böcker som skall läsas på engelskan i höst. Virginia Woolf har jag påbörjat och jag har även med mig Disgrace av JM Coetzee. Förutom sommarprojekten har jag med en ungdomsbok av Johanna Tydell och en bok på italienska av Paolo Giordani som jag tänkt läsa länge.

Dottern har under början på sommaren köpt och läst en serie italienska böcker. Nina della sesta Luna [Nina från den sjätte månen]. Eftersom varje del är på över 300 sidor trodde jag de fyra böckerna skulle räcka länge, men hon är snart klar med den fjärde delen... Som tur är har hon fått låna en hög böcker av sin kompis Niccoló så att hennes läbehov kan fyllas. Hon har dessutom med lillebrors bok A bear called Paddington som får vara hennes engelska läsning för semestern. Vi måste göra en beställning på mer engelska böcker till henne snart!

Till sonen har jag tagit med ett par nya bilderböcker som vi redan hunnit läsa. Riddar-Rakel och de tre stordåden samt Händiga Hanna lagar bilen. Kul med två böcker där tjejerna har fått traditionella pojkroller - vilket sonen överhuvudtaget inte reagerade på. Dessutom finns en svensk kapitelbok av Viveka Lärn som vi inte läst innan och som nog passar för båda barnen.

Dagen innan vi åkte dök dessutom både Bamse och Språktidningen (lämpligt nog med sin bilaga Sommarklurigt) upp i brevlådan under dagarna innan vi åkte. Nu hoppas jag på massor av härlig lästid :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)