söndag 13 december 2009

T S Eliot för barn (och vuxna)

Denna vackra bok köpte vi i Dublin till barnens kusin. Det är en bok som väcker ha-begär enbart för att den är så fin! I veckan fick jag syn på en recension av den, nyöversatt till svenska i DN - och efter att ha läst den väcker det ännu mer ha-begär! På svenska lär den heta Cats med anspelning på musikalen (som är inspirerad av Eliots text) - fast det verkar ju lite långsökt när det inte är den engelska bokens titel tycker jag... Eller är det jag som är språkpolis?

Det var lika bra att vi inte köpte ett ex till i Dublin dock, för på Amazon.co.uk kostar den knappt hälften mot i bokhandeln och våra resväskor var redan fulla till bristningsgränsen!

Jag hann som jag hoppats med att läsa 2 av böckerna jag hade med mig. Vilka, och vad jag tyckte om dem skriver jag om när min italienska tenta imorgon är överstökad.

3 kommentarer:

  1. Jag läste om boken i DN - den verkar charmig med fina bilder! Men jag var också förbryllad över titeln...

    SvaraRadera
  2. Skönt att få lite medhåll i titelfrågan :)

    SvaraRadera
  3. Blir mer och mer sugen på den här varje gång jag kommer in hit och får syn på den. Borde ha insett att den skulle vara omöjlig att stå emot redan vid första besöket :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)