måndag 2 februari 2015

Lite italienskt också

Boken Per questo mi chiamo Giovanni (ung. Därför heter jag Giovanni) av Luigi Garlando började jag läsa innan jul, men jag har inte läst ut den förrän nu eftersom det kom en massa svenska böcker emellan.

Det är en bok för ca 9 år och uppåt om Giovanni Falcone, en italiensk domare som kämpade mot maffian men blev mördad mördad på Sicilien 1992.

Giovanni i boken är en pojke vars pappa på hans 10-årsdag tar honom på en tur genom Palermo för att prata med honom om maffian i allmänhet och Giovanni Falcone i synnerhet. Det är ett upplägg som fungerar mycket bra att för att förklara ett annars ganska svårt ämne. Författaren förklarar mycket bra och drar jämför t ex händelser i skolan med hur maffian jobbar så att det blir begripligt inte bara för barn, utan även för mig!

Intressant och lättläst om ett viktigt ämne, inte bara i Italien. Det är lätt att dra paralleller till annan organiserad brottslighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)