tisdag 10 februari 2015

Mer italienskt i det lilla formatet

Jag har läst och bloggat om Gianrico Carofiglio många gånger tidigare. Mest har det handlat om böcker om försvarsadvokaten Guido Guerrieri i Bari, till exempel Ad occhi chiusi som även finns på svenska med titeln Med slutna ögon. Una mutevole verità utspelar sig även den i Bari, men här läggs inte alls samma emfas vid miljön. Boken är en polisdeckare och dess korta format (drygt 100 sidor) lämnar inte mycket utrymme till utsvävningar från kriminalgåtan som inte visar sig riktigt lika enkel som vid första anblicken (fast inte speciellt komplicerad eller raffinerad heller...)

För mig är den stora vinsten med boken att det ökar självkänslan när jag märker att läsning på italienska flyter bra och att jag kan läsa ut en bok relativt snabbt. Det känns väldigt bra att jag redan läst två böcker på italienska iår! Nyligen läste jag nämligen ut Per questo mi chiamo Giovanni

Som kriminalgåta är boken lite för simpel, huvudkaraktären för lik en massa andra poliser i litteraturen och miljöbeskrivningarna som författaren annars är så bra på saknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)