torsdag 16 juni 2011

Upprättelse

Jag gick ganska hårt åt översättningen av den andra delen om Skämmerskans barn, Skämmartecknet i våras. Som tur var visade det sig vara ett olycksfall i arbetet(?) jag antar att både översättare och korrekturläsare varit stressade när många fel slank igenom och gjorde högläsningen knackig.

Del 3, Ormens gåva läste jag därför med ett tomt pappersark som bokmärke med tanke att anteckna alla knasigheter. Där står nu efter att ha läst ut boken endast ett namn - Knutmås. Egentligen heter han Knutbyx. Kan hända att det kom något mer längre fram, men när läsningen flöt på så kändes det inte relevant att anteckna längre.

Lene Kaaberböls böcker om skämmerskans dotter Dina är härliga historiska äventyrsberättelser som utspelar sig i en värld som har många likheter med den värld som vi lever i. Men skenet bedrar. I Dinas värld finns drakar och sjöodjur, där slås man med svärd mot den elake härskaren och hans riddare. Där ligger man i bakhåll och passar på fienden och vill det sig illa blir man tillfångatagen i en borg som vaktas av hungriga drakar. Min 8-åring älskar alla tre böckerna och det har varit väldigt spännande att läsa dem högt för henne. Jag vet av erfarenhet att de även fungerar för större barn och ungdomar som gillar fantasy.

1 kommentar:

  1. Jag har läst dem för högt för 10-åringar i skolan och det går verkligen hem. Det är ju ett ganska avancerat språk och kan säkert vara utmanande för äldre barn också om de ska läsa själva. Gillar verkligen hela serien och min dotter fullkomligt älskade den i just 10-11-års åldern. Riktigt bra fantasy enligt mig...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)