torsdag 3 september 2009

Lärarinnan i Villette

Ingrid Hedström är en helt ny bekantskap för mig men när jag såg Lärarinnan i Villette på hyllan i biblioteket så ringde det en liten klocka bak i huvudet och jag tror jag hon fick hyfsat bra recensioner när hon debutterade med boken förra året. Det finns en uppföljare, publicerad i år, som heter Flickorna i Villette.

Efter att ha läst en hel rad deckare förlagda till Sverige, med mycket mörker, dysterhet, regntunga skyar etc så kändes denna historia (som utspelar sig i Belgien) trots 2 historiska massmord och en nutida seriemördare, riktigt trivsam. Snabbläst och läsvärd.

Den stora svårigheten för mig är alla franska namn. Jag vet inte om någon mer fransk kunnig har lättare att komma ihåg alla!? Jag fick flitigt använda den rollista som tack och lov finns i början av boken!

1 kommentar:

  1. Har också hört talas om boken, men inte läst. Bra att det fanns en rollista. Det är jobbigt när man måste börja bläddra tillbaka för att kolla vem den där personen nu var!?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)