söndag 6 september 2009

Svindel. Känslor

Svindel. Känslor av W.G. Sebald är ingen sträckläsningsbok direkt. Jag har läst den under några veckor parallellt med andra böcker. Känslan när man läser den är nästan hyperrealistisk. Sebald skriver dokumentärt med infogade bilder och urklipp för att förstärka känslan av att återge en sann historia. Stora delar av boken består av en reseskildring (eller snarare två) av två resor i Italien. Att känna till några av de miljöer och städer han beskriver samt kunna lite italienska underlättar säkert förståelsen av romanen.

OM jag kommer läsa fler böcker av honom kommer jag läsa dem på tyska. Men jag har inte läst en tysk bok på många år så det får bli ett projekt för framtiden. Meningsbyggnaden på svenska känns onödigt tillkrånglad och ofta följa ett tyskt mönster. Jag tycker det, tillsammans med många föråldrade uttryck gör den svårläst. Men det kanske är meningen.... Skulle onekligen vara intressant att jämföra den med originalet.

Sebald lever inte längre men han har blivit mer eller mindre geniförklarad för de fyra böcker han hann ge ut. Man kan läsa om honom och denna boken på DN.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)