torsdag 24 september 2009

Den oskyldige

Det har tagit ett tag för mig att avsluta någon bok den senaste tiden. Denna ljudbok (mp3 bok), Den oskyldige, hittade jag för 40 kr på en vagn utanför bokhandeln i Sverige i somras. Jag har läst några tidigare böcker av Harlan Coben och brukar gilla plotten i berättelserna så jag köpte den.

Hade det inte varit en ljudbok hade det tagit betydligt längre tid! Nu släpar jag med mig datorn runt i huset och lyssnar samtidigt som jag sysslar med vardagsgörorna.

Boken börjar otroligt irriterande. Dels för han använde ett du-tilltal i i de första kapitlen som fick mig att tänka på en bok jag ibland läser för barnen som heter "Om du ger en gris en pannkaka" och jag upplevde det ganska barnsligt. Det andra irritationsmomentet är att de ingående beskriver hur en kameramobil fungerar och vad man ska ha den till, sedan hur han fortsätta skriva saker som "Det kom ett pip från kameramobilen" som om en kameramobil är något fortfarande okänt. Går det överhuvudtaget att köpa en mobil utan kamera sedan några år tillbaka? Boken är bara 3 år gammal och detta tilltag får den att kännas betydligt äldre än så. Om man använder "ny" teknik i en bok måste man passa sig lite bättre om man vill skriva en bok som ska hålla att läsas några år framöver. Ett par gånger meddelar han vad ha anser vara dålig mat - det verkar som ett lite onödigt moraliskt tilltag att klanka ner på McDonalds (eller lunchbuffen på strippsyltan) när det inte har ett dugg med intrigen att göra. Det blir bara en moralisk pekpinne tagen som stör flödet tycker jag.

Men när man tagit sig förbi dessa irritationsmoment är det en bra historia med många vändningar som han dessutom knyter ihop bra på slutet. Det handlar ganska mycket om de förutfattade meningar mot tidigare straffade personer, vilket helt klart är tänkvärt. Jag kommer säkert läsa fler böcker av Harlan Coben - men jag rusar inte till bokhandeln för att få tag i senaste utgivna.

2 kommentarer:

  1. Harlan Cobens deckare är ofta spännande. Läste Den oskyldige i våras men minns att jag inte gillade upplösningen. Tyckte inte det var trovärdigt. Kommer ihåg att jag också störde mig på den ingående beskrivningen av kameramobil:-)

    SvaraRadera
  2. Okej - slutet speciellt med dottern, är långsökt, men i övrigt bra tycker jag. Det var kul att du annars hängt upp dig på samma sak :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)