fredag 5 augusti 2011

Vill ha mer : om barn tid och konsumtion

Denna boken har jag läst efter tips hos Klok som en bok tidigare i sommar. Den handlar om konsumtionshysterin, marknadsföring mot barn och hur de påverkar familjer i dagens Sverige. Som tänkande människa och förälder så kanske det inte finns så mycket ny information i boken, men det är faktiskt kul att läsa och få bekräftat vad man själv många gånger tänkt och funderat över. Författaren Katarina Bjärvall blandar intervjuer, studier av barnfamiljer med forskningsresultat och uppnår en lättläst och intressant bok som får åtminstone mig att tänka till om de livsstilsval vi gör och har möjlighet att göra.

De allra flesta av oss vanliga får sig en känga. I början av boken är det lätt att raljera över de blivande och nyblivna mammorna som ska ha de allra finaste grejerna till sina telningar, men sedan får även vi som handlat mycket på 2nd hand en funderare. Författaren menar nämligen att den som köper märkeskläder på 2nd hand bidrar i samma grad som de som köper allt nytt till konsumtionshysterin genom att bekräfta märkenas status. Mot slutet av boken presenterar hon några familjer som hon verkar se som med ideala än alla "vi andra", det är först en familj som valt att leva utan Tv (tv är den största spridaren av reklam, en stötepelare i konsumtionshysterin) och sedan en familj som tagit steget fullt ut och lever i närmsta självförsörjande. Visst problematiserar hon även dessa livsstilsval - speciellt självhushållningen, men idealistiskt ligger de betydligt högre i kurs än de familjer där föräldrar jobbar för att konsumera mera och där tiden tillsammans minskar i takt med att konsumtionstakten ökar.

Hennes sambandsresonemang där även jämställdhet, könsroller, klasstillhörighet etc får plats är överlag intressanta och tankeväckande utan att jag för den delen håller med om allt som hon säger.

4 kommentarer:

  1. Det lät ju inte som någon upplyftande läsning direkt. Jag kan visserligen säkert hålla med på många punkter men det verkar ju inte som författaren riktigt har någon lösning utan bara vill peka på problemen.

    SvaraRadera
  2. K-L: Nej några direkta lösningar pekar hon inte på (möjligen tvångskvotering av föräldraledigheten) utan mest på att beskriva hur allt hänger ihop, att även staten vinner på konsumtionssamhället och det därför är svårt att bryta mönster. Inte upplyftande men intressant :)

    SvaraRadera
  3. marknadsföring mot barn har ju varit ganska bra i Sverige

    SvaraRadera
  4. Hennele: Fast den svenska lagstiftningen gäller inte de TVkanaler som sänder från utlandet, och det gör faktiskt de flesta "svenska" kanaler som barnen tittar på (som tv3, tv5, CN etc).

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)