lördag 2 juli 2011

Hur går deckarläsningen nu då?

Det var ett tag sedan jag skrev om läsningen av klassiska deckare även om jag faktiskt hunnit med några stycken sista tiden.

De jag skrivit om hittills är :
Sir Arthur Conan Doyle - A Study in Scarlet som jag bjöd på överraskningar men som jag gillade.
Agatha Christie - The Mysterious Affair at Styles är hennes första Poirot deckare och den föll mig alldeles ypperligt i smaken.
Raymond Chandler - The Big Sleep föll mig inte i smaken och jag tror det beror på att den engelska pusseldeckarstilen passar mig bättre än den mer hårdkokta amerikanska.

Sedan sist har jag läst ytterligare tre stycken böcker som kan klassificeras som klassiska deckare:
  • Sir Arthur Conan Doyle - The Hound of the Baskevilles som väl kanske är den allra mest kända Sherlock berättelsen. Jag var väl inte lika förtjust i den som i den förra jag läste. Watson spelar här den allra största rollen och sherlock själv hoppar in och knyter ihop trådarna på slutet. Jag tycker kanske inte att gåtan är lika finurligt påkommen här och det var det som gjorde mig lite besviken. återigen utspelar sig den största delen av boken inte i London. Jag vill ha mer London!
  • Nog får väl Robert Louis Stevenson - The strange case of Dr Jekyll and Mr Hyde hamna på denna lista trots att den snarare tillhör genren gotisk litteratur än deckare. Jag trodde kanske inte jag skulle gilla en sån här osannolikt påkommen historia som uppenbarligen inte är förankrad i verkligheten trots att den utspelar sig i en i allra högsta grad verklighetstrogen miljö. Men jag njuter av den skruvade historien om Dr Jekyll och Mr Hyde. 
  • Dorothy Sayers - Oskuld och Arsenik är första Peter Wimsey romanen i den nyutkomna Dorothy Sayers boxen. Den är helt enkelt strålande, jag njuter av varenda rad jag läser och ser mycket fram emot de övriga tre delarna. Dock befinner de sig i Sverige så det får vänta lite. Ska jag säga något negativt så är det att böckerna är på svenska och inte på originalspråket engelska. Fast språket flyter på bra och efter ett tag så tänkte jag inte så mycket på det längre.

Några fler klassiska deckare jag tänker mig läsa framöver är:
  • Dashiell Hammet - Red Harvest
  • Jim Thompson - The Killer Inside me
  • Någon av Simenons Maigret-deckare 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)