onsdag 24 februari 2010

Vartåt det lutar

Under nästa veckas semester ser jag fram mot att läsa (minst 2 av) dessa böcker:
  • The Golden Compass (först publicerad i UK som Northen Lights) av Philip Pullman. Det är första boken i en fantasy trilogi. Eftersom den ofta räknas som en ungdomsbok så tänkte jag att det kan vara en ingång i Fantasy genren.
  • La Solitudine dei Numeri Primi av Giordano Paolo. Prisbelönt italiensk roman som översatts till mpnga språk, däribland svenska. Svensk titel är Primtalens ensamhet.
  • Ett annat liv av Per Olov Enquist den sista av de biografier jag kände mig så sugen på att läsa tidigare i år. Hoppas denna är lika bra som de andra två!
  • Mera Sandvargen av Åsa Lind blir högläsningsbok som passar till båda barnen. Detta förslag mottogs av jubel, då båda älskade den första boken om Sandvargen.
Istället för fokus på lättläst och spänning tycker jag nog att jag har hittat en blandning att bita i. Fantasy, en italiensk bok och en tjock biografi innebär alla i någon utsträckning en utmaning för mig som läsare. En kul sådan hoppas jag!

Först hoppas jag dock hinna läsa klart Hjärtdjur av Herta Müller som jag håller på med just nu och skriva om den. Det blir intressant att försöka sätta ord på mina tankar om den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)