torsdag 8 oktober 2009

Ett nobelprisminne

Under 1999 jobbade jag som bibliotekarie på Goethe-institutet i Stockholm. Dagen när Nobelpriset i litteratur skulle offentliggöras fick någon (min chef? jag?) ett infall och vi begav oss till Börssalen i Gamla stan för att beskåda spektaklet.

Journalisterna flockades kring den lilla porten och prick på klockslaget 13.00 kom Horace ut. Fylking var såklart där och ropade "Äntligen". Just det året var det så lyckat att det var den tyska författaren Günter Grass som fick priset. Givetvis innebar det att han höll Nobelföreläsning på Goethe-institutet samt många tillfällen att fira och skåla i sekt på arbetstid. När det gäller att fira är nog tyskarna trots sitt ryckte betydligt mindre stela än vi svenskar :)

Fotot är kanske inte bästa kvalitet, men jag har fotat av ett foto som jag tog på en presskonferens på Goethe-institutet i december för nästan 10 år sedan.

Idag är det dags igen. Årets nobelpristagare i litteratur ska offentliggöras. Jag tycker det är lite spännande att se om det är en författare jag har läst, eller någon jag ens har hört talas om...

Jag får återkomma senare med huruvida det är en igenkänning eller inte :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)