torsdag 6 augusti 2009

Sputnik älskling

Jag spenderar kvällarna denna veckan med en trevlig japan: Hakuri Murakami. Den ENDA av alla böcker från min långa lista som fanns inne på biblioteket i måndags (kan det bero på att de flesta böcker var svenska deckare utgivna det senaste 1,5 året??). Det är första boken jag läser av honom "Sputnikälskling" och det ger mersmak. Eftersom jag vet att sambon dessutom har några (dock översatta till engelska) så kan jag fortsätta läsa honom i höst när vi är hemma igen.

Jag frossar gärna i svenska deckare. Igår fick jag låna Marie Jungstedts "den mörka änglen" av min kusin - den ska jag sätta tänderna i härnäst. För att inte tala om engelska deckare, men då ska de vara i den klassiska andan och det finns färre och färre av dem tyvärr: P D James och Ruth Rendell, typ. Men det är ändå böckerna/ författarskapen som jag läser i i pauserna mellan deckarna som sätter sig kvar och blir de verkliga favoriterna: Roddy Doyle, Cilla Naumann, Sarah Waters etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)