tisdag 22 juli 2014

Barndomsnostalgi


När jag gick i mellanstadiet var Den stora spökräddningen av Eva Ibbotson ibland de böcker som var mest lästa och omtyckta bland mina kompisar. Jag har försökt få mina barn att läsa boken, men de har inte visat något större intresse tidigare. Jag lånade den ändå som ljudbok när i var på biblioteket tidigare i sommar och passade på att sätta på den på bilresan till vår semester på Italiens östkust.

För mig var det ett stort plus att det är Claire Wikholm som läser boken. Hon deltog på ett eller annat sätt i mängder av de tv- och radioprogram under min uppväxt och det kändes väldigt passande att höra hennes röst läsa en bok som jag minns från barndomen.

Av historien minns jag inget från förr och jag upplevde den inledningsvis lite tjatig där miljön och karaktärerna beskrivs lite väl ingående. Därefter så är spänningen dock tät och även jag dras med i handlingen och Fasliga Fabians kamp för sin familjs överlevnad när deras slott hotas av renovering. Den ca 4 timmar långa inläsningen räckte exakt för vår resa till havet, sista kapitlet tonade ut när vi svängde in på gatan bakom huset vi semestrar i. Barnen var förtjusta och har redan bett att få lyssna igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)