lördag 8 februari 2014

Serier för slukaråldern

Båda mina barn är mitt i den härliga slukaråldern (de är 9 och 11 år) och de gillar verkligen att läsa serier. Just nu läser de mest på engelska, det är nämligen väldigt mycket enklare (läs billigare) att köpa böcker på engelska än på svenska och få dem levererade till Italien, men det beror även på att vi har haft lite svårt att hitta lämpliga böcker på svenska sedan ett tag tillbaka. På biblioteket förra sommaren valde dottern till exempel böcker som låg långt under hennes läskapacitet (typ Sune) eller sådana som hon redan läst (Ingelin Angerborn t ex) och hon lyssnar inte heller på mina boktips utan vill själva hitta sina böcker. Det kanske kan bli lite mer svenskt nu när Bokslukarsällskapet och deras nya podcast finns för barn just i deras ålder!

Barnens tips på slukarserier:

Diary of a Wimpy Kid (Dagbok för alla mina fans) av Jeff Kinney
Väldigt lättlist men oerhört rolig enligt mina barn som slukat alla böcker och alltid ivrig väntar på att det ska komma ut ytterligare en bok i serien som hittills består av åtta delar.

Chocolate Box Girls (finns ej på svenska) av Cathy Cassidy
Ja, vad ska man säga om denna serien? Perfekt för en tjej vars största intresse är bakning, för jag tror det blir svårt att övertyga någon kille att bakom de färgglada och snirkliga omslagen så finns det en bok som passar även killar...

Artemis Fowl av Eoin Colfer
Jag tycker det är kul med en irländsk framgångsrik ungdomsförfattare och har länge försökt få elvaåringen att läsa serien om den kriminella pojken Artemis Fowl som lever i en fantasyvärld där det även finns plats för irländska sagoväsen såsom Leprechons. Det var inte förrän vi var i Wexford (där Eoin Colfer bor) och barnen fick de första delarna i serien av av sin syssling som också bor där, som hon gick med på att ge dem en chans och efter tre böcker är hon fast.

Percy Jackson av Rick Riordan
Nioåringen är helt såld på Percy Jackson och bär ständigt en bok med sig var han går. Här blandas grekisk mytologi med fantasy och Percy Jackson som är till  hälften gud och hälften människa har parallellt med vår vanliga värld även tillgång till den andra världen där det ständigt pågår en kamp mellan onda och goda makter.


2 kommentarer:

  1. Serier som mina elever gillar är böckerna av Adam Blade - Beast Quest och Legenden om Tann av Niclas Krogh. Härligt att läsa att din blogg är igång igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, de ska jag kolla upp!
      Känner att jag än så länge bara tassar runt lite i bloggvärlden, men det är kul att vara tillbaka :)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)