måndag 7 januari 2013

Nytt år nya tag!

2013 har rivstartat och vardagen är tillbaka vare sig man vill eller inte. 2013 ser på många vis ut att bli ett händelserikt år så ett par av mina ledord för året är framförhållning och organisation. Det låter visst ganska präktigt, men vi får se hur länge det håller :)

En av alla böcker jag läst ut under jul- och nyårsuppehållet är Cilla Naumanns av mig hett efterlängtade Springa med åror. Redan i inledningsmeningen som avslöjar vad som kommer att hända i boken, skapas den dystra stämning som sedan följer ända fram till slutet. Därefter börjar så berättelsen som tillslut ska leda fram till vad läsaren redan vet. Berättelsen börjar dock många år tidigare när Monika fortfarande är ett barn som precis som när hon sedan blir vuxen lever ett stenkast från havet på västkusten och har ett helt annat förhållande till platsen än vad sommargästerna har. Monika och hennes far har ett avvaktande förhållande till sommargästerna, men när Monika träffar Johanna ändras både det samt relationen mellan dem båda. Relationsspelet är bokens absoluta styrka och Naumann kan verkligen få mig att leva mig in i Monikas känslor. Vetskapen om vad som ska hända överskuggar vad som skulle kunna vara vackra sommarminnen från barndomen och läsningen blir som jag föreställer mig att det faktiskt skulle vara att springa med åror - tung. Som alltid när Cilla Naumann skriver så är det oerhört vackert, och historien griper mig väldigt hårt denna gången, så hårt att jag fick ta en längre paus innan jag orkade läsa sista kapitlen.

Med dessa mina tankar hoppas jag verkligen inte att jag har avskräckt någon från att läsa boken. Cilla Naumann är verkligen en mästare på relationer och skriver med ett så vackert språk att det skimrar!

Jag köpte mitt ex av boken när dito hade ett erbjudande, men idag såg jag att den just har kommit in på mitt e-lib bibliotek.


2 kommentarer:

  1. Den där är jag lite nyfiken på men har bara läst Kulor i hjärtat som jag tyckte var dålig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och jag har fortfarande inte läst någon av hennes ungdomsböcker, men jag vill :)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)