söndag 17 oktober 2010

Senast köpta bok - en kokbok!

Jag kunde inte låta bli denna receptbok som innehåller typiska recept från mitt närområde. Mannen i tidningskiosken försökte avskräcka mig från att köpa den, när jag inte gav mig så varnade han mig istället för att laga maten i den :)

För den som trodde man bara äter pasta i Italien så kommer här en kort översikt över bokens recept:



Kapitel 1: Ris. 25 recept, varav 16 risotto
Kapitel 2: Grodor. 7 recept (i föregående kap finns även grod-risotto)
Kapitel 3: Sötvattensfisk. 15 recept
Kapitel 4: Sniglar. 4 recept
Kapitel 5: Gås. 8 recept
Kapitel 6: Paprika. 9 recept
Kapitel 7: "I skuggan av klostret" - 19 recept som kopplas till det medeltida kloster som vi bor i det närmaste grannar med. I detta kapitel finns generöst räknat 3 pastarecept. Men 2 av dem innehåller gnocchi gjord på potatis.


Det är fantastiskt att läsa denna bok där det t ex specifieras att paprikan skall vara av en viss typ och från en viss by. Tyvärr finns det inga bilder som ackompanjerar recepten, men jag kan tänka mig att själv laga något främst från kap.1 eller 6. Grodor eller sniglar har jag inte ens lust att smaka eftersom de är så motbjudande i levande skick. Gås har det hänt att jag valt på restaurang, men få restauranger serverar mycket av den traditionella maten nu för tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)