måndag 25 oktober 2010

Kort om korta böcker

Jag har mellan kurslitteraturen de senaste veckorna bara tillåtit mig läsa korta böcker. Nu är mitt lager av korta böcker slut så jag ska försöka hålla mig från nöjesläsning närmsta tiden. Att lyssna på ljudböcker i samband med andra aktiviteter som förhindrar mig från att läsa kurslitteratur eller skriva på min uppsats, är dock tillåtet!


På Chesil Beach av Ian McEwan är en helt underbar liten bok om hur vi hanterar våra föreställningar / rädslor kan få livsavgörande konsekvenser. Jag önskar bara jag hade läst den på engelska istället.

Smärtbäraren av Åsa Nilsonne hade jag inga förväntningar på. Den lät väldigt flummig på baksidestexten, men jag lät mig överraskas av en berättelse som tänjer tankens gränser.

När barnet lagt sig av Michael Nyqvist infriade däremot inte förväntningarna. Den kändes väl tunn, inte bara till antalet sidor utan även språkligt och innehållsmässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)