lördag 18 juli 2015

Semesterläsning på stranden

Innan vi gav oss iväg på nästa semesterresa, vilken var de två obligatoriska veckorna vid adriatiska havet på Italiens östkust, beställde barnen ett stort gäng barn- och ungdomsböcker som till allas stora glädje dök upp samma dag som åkte hemifrån. Strandliv, vattensport, god mat och bra läsning. Behöver jag säga att dessa två veckor är årets avkoppling för min del!


Även jag passade på att läsa ungdomslitteraur. Det blev tre titlar på engelska. Looking for Alaska är min andra bok jag läser av John Green. Den når inte riktigt upp till The Fault in our Stars, men oj vilken författare säger jag bara! Vilka böcker han skriver, totalt orädd för svåra ämnen som död och sjukdom. Och så en del kärlek så är man helt fast. 

The Ocean at the end of the Lane av Neil Gaiman blev lite av en besvikelse då jag bara hört gott om den hade jag extremt höga förväntningar. En man besöker sin barndoms gata och i hans minne återupplever han de märkliga händelserna från uppväxten, frågan är väl vad som egentligen hände och vad som är frukten av ett ganska ensamt barns resa i fantasin. 





John Boyne skriver även han bra böcker för barn och ungdomar. Stay where you are and then Leave utspelar sig under första världskriget. Alfie som fyllde fem precis när kriget bröt ut börjar efter några år undra vad som egentligen hänt med hans pappa som dragit ut i kriget och när han misstänker att de vuxna i hans närhet inte ger honom sanningsenliga svar på alla hans frågor bestämmer han sig för att ge sig ut på ett hemligt uppdrag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)