onsdag 12 juni 2013

Full pott


Jag är på kort besök i Småland och dagens biblioteksbesök gjorde mig så lycklig. Tre av fyra böcker jag ville låna fanns inne och när jag kom hem hade det kommit meddelande om att min reserverade bok kommit in så det var bara att sätta sig på cykeln och trampa tillbaka.

Under ett anfall av huvudvärk senare på dagen hann jag dessutom ögna igenom stora delar av Modemanifestet av Sofia Hedström. Det är mycket intressant och inspirerande läsning av en modejournalist som tröttnar på klädindustrin och shopping hysterin och tar ett köpstopps år. Boken innehåller intressanta glimtar från klädindustrin, kedjornas lockutbud och korta fakta om kemikalier och gifter etc, men vill man ha fördjupning får man söka vidare i annan litteratur.

Däremot känns konceptet inte så tillämpbart på mitt eget liv. Dels shoppar jag inte speciellt mycket, dels skulle jag inte ha några problem att sluta shoppa kläder helt om det redan hängde 71 klänningar i min garderob!!!

Personligen tycker jag sedan att andra delen av boken som innehåller tips om hur man kan göra om sina kläder, eller piffa upp dem känns ... för simpla helt enkelt och inte stämmer överens stilmässigt med den person jag läst om tidigare i boken. Jag som gillar att skapa och återskapa kläder skulle inte kunna tänka mig att använda mer än ett fåtal tips, typ att korta sin kappa, men det är inte så svårt att tänka ut om kappan är för lång(?). Det mest onödiga tipset torde nog vara att gräva ner sina t-shirts i en grop i 3 månader för att ge dem en transparent look. Eller är det jag som är för gammal kanske ? :)

Jag skriver däremot gärna under på Det medvetna modemanifestets samtliga punkter:

  • Jag vet vad jag äger
  • Jag kan min stil
  • Jag trendvägrar
  • Jag motstår shoppinglustarna
  • Jag förstår klädkonsekvenserna
  • Jag älskar mina kläder
  • Jag är en del av det klädsamma kretsloppet
PS Låt er inte avskräckas från att kommentera men jag har sett mig nödd att sätta på ordverifieringen innan kommentarerna publiceras eftersom jag senaste tiden fått mängder av skräpkommentarer!

5 kommentarer:

  1. Hej! Vilket roligt och intressant inlägg. Kan också skriva under på de sista punktena:-) Endel böcker som man lånar kan verkligen kännas för enkela. Om man sen påminner sig själv att det är många som över konsumerar så kanske de finns ett behov att sådana böcker. Man kan ju i alla fall hoppas att folk blir mera medvetna. Lagar lite gran, syr i en ny knapp eller kortar av något för långt. Vi andra "nördar" kan gotta oss i de roliga böckerna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina uppskattande ord! Ja jag tänker också att boken kan ge en tankeställare till många och på därför säkert fyller sitt syfte. Dessutom är den underhållande att läsa även om man redan funderat en del tidigare :)

      Radera
  2. Haha, det där med att gräva ner sina t-shirts begriper jag inte heller men annars tycker jag boken innehöll många bra tips. Tyvärr är jag inte så pysslig eller händig av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte boken var rolig och informativ att läsa, men jag fick bilden av en författare som hade väldigt "fin" stil med mycket dyra kläder och då blev tipsen lite konstiga (klistra tyglappar på sina skor t ex... dessutom utan ordentliga bilder på resultatet i flera fall).
      Nu har jag inte boken framför mig, men såhär i efterhand slår det mig att det nog var att i så många av tipsen hade man sönder kläderna (slipa skorna med sandpapper, klipp i t-shirt, jeans etc) som också kändes lite fel.
      Haha om någon hade sagt det till mig för 25 år sedan då jag klippte hål i jeansen för att sedan lappa dem... Bara att inse att åldern tagit ut sin rätt. Jag skulle bli vansinnig om jag köpt ett plagg till mina barn som de sedan slipade med sandpapper eller satte saxen i.

      Radera
  3. Skriver under på motemanifestet. Selv om jeg ikke har noen shoppinglyst å undertrykke.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)