tisdag 3 mars 2009

Bra ungdomsböcker

Oj, vilka bra böcker det finns! Önskar jag var tonåring igen!

Medan jag läser och läser inser jag att tiden går så fort och det bara återstår ca 3 veckor av kursen i barn- och ungdomslittertur. Efter att ha läst ett par väldigt bra ungdomsböcker tyckte jag det var lika bra att läsa alla ungdomsböcker som stod på litteraturlistan. Så nu har jag gjort det. Men jag vill läsa mer!
  • Katarina von Bredow : Som jag vill vara - Om att gå i högstadiet och bli gravid
  • Christina Herrström : Tusen gånger starkare - Starka känslor av både utanförskap och gemenskap på gymnasiet
  • Leena Kaaberböl : Skämmerskans dotter - Fantasy /Äventyr i historisk miljö
  • Per Nilsson : Svenne: en (o)möjlig berättelse - Om ungdomar och rasism
  • Mats Wahl : Vinterviken - Om kärlek och konflikter när man kommer från olika sociala förhållanden.
Dessa böcker kan jag även vuxna läsa med god behållning. Att se tonårsproblematiken på distans kan vara väldigt givande och intressant! Nu vill jag gärna läsa något av Peter Pohl, men det får vänta tills kursen är slut. Ungdomsböcker ger mersmak, men tills nästa vecka är det bilderböcker som står på kursschemat! Det ska bli kul det med - men jag har nog börjat inse att min passion är böcker för de lite äldre.

1 kommentar:

  1. Läs "Jag saknar dig, jag saknar dig" av Peter Pohl och Kinna Geith!!
    En otrolig bra bok.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)