tisdag 26 maj 2015

Böcker jag inte läst i vår

Jag fick den prisade boken Life After Life av Kate Atkinson i present i påskas. Jag gillar idén med boken, men upplever den inte speciellt originell. Filmerna Sliding doors och Lola rennt var väl på inget vis först ut de heller med att beskriva tillfälligheternas inverkan på handlingens utveckling när de kom 1998. Men de hade stor påverkan på mig och får mig att tänka att konceptet passar mig bättre i filmformatet än i bokform. Jag tycker att boken är rörig med korta kapitel innan det börjar om från början igen, eller hoppar till en ny tidsperiod bakåt eller framåt i tiden. Efter en tredjedel la jag ner den.

Sedan någon månad tillbaka prenumererar jag på lästjänsten mofibo som erbjuder både e-böcker i text och ljudböcker. Jag använder den i min telefon och bara till att lyssna på ljudböcker. Eftersom jag lyssnar när jag kör bil, sitter och syr, stryker etc så hinner jag lyssna på en hel del böcker. Än så länge tycker jag kanske det är lite si och så med inflödet av nya titlar till mofibo, men har genom att bläddra igenom arkivet ändå hittat en hel del intressanta titlar. Mofibo erbjuder väldigt många titlar på engelska, men jag har svårt att vänja mig vid deras sätt att läsa in böcker vilket jag tycker skiljer sig från svenska ljudböcker. Då är ändå engelskan ett levande språk för mig som jag använder i min vardag.

Jag försökte lyssna på Meryl Streeps (som jag gillar!) inläsning av Colm Tóbaíns (som jag gillar!) The Testiment of Mary men det som verkar som en behaglig berättarröst till att börja med, blir otroligt sövande och enformig efter ett tag. Trots att det är en kort berättelse så gav jag upp när jag redan startat från början 3 gånger och inte lyckades hålla koncentrationen uppe för att ta mig igenom boken.


1 kommentar:

  1. Jag har ruskigt svårt för att lyssna på ljudböcker... Tankarna vandrar iväg på annat efter en stund...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)