söndag 21 juni 2009

Fjärilen i min hjärna

Mina två senaste lästa böcker hade båda det ganska dystra temat döden. Det var verkligen inte så att jag valde att läsa två på varandra följande böcker med det temat, det bara blev så. De är i alla fall båda väldigt bra. Den första var Tätt intill dagarna den andra är Fjärilen i min hjärna:

~~~~~~~~~~~~~~

Anders Paulrud sista bok Fjärilen i min hjärna är hans uppgörelse med döden. Han har överlevt en hjärntumör men när han skriver boken är han döende i lungcancer. Självförvållad - som han påpekar gång på gång. In i det sista försöker han hitta njutningen i kulturen, i att resa, i kärleken men inte minst genom att tända ytterligare en cigarett... Det är en stark bok om viljan att hålla sig kvar och att samla mod att släppa taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)